Vissa av våra restauranger säljer överblivna portioner till ett reducerat pris genom några av de aktörer som finns på marknaden. Men allt fler hittar sina egna lösningar!
- Någon restaurang marknadsför matlådor på uppdragsgivarens intranät de dagar det finns portioner kvar efter lunchen. Perfekt för den som jobbar över och inte har ork över till planering och matlagning hemma.
- Flera restauranger packar portionerna och säljer som ”klimatsmarta lådor” i cafédel, kiosk eller butik. Eftersom de säljs till ett reducerat pris hittar vi här en helt ny kundgrupp som kanske inte besöker restaurangen normalt.
- Ibland kanske inte hela rätten kan tas tillvara och då hittar vi möjligheter att använda vissa av ingredienserna på ett nytt sätt. Exempelvis kan pannbiffar användas till en matig smörgås och säljas i någon av våra caféer, kiosker eller vendingmaskiner.
- Det kan också handla om att sälja take away direkt från lunchbuffén efter ett visst klockslag. Något som har lockat en mängd äldre boende i närheten av en av våra restauranger, som passar på att fynda dagens lunch till ett väldigt bra pris samtidigt som de får en pratstund med andra gäster och vår trevliga personal så klart.
- Våra matlagare är också mästare på att använda maten på nya sätt. Rostade rotfrukter blir en god soppa eller en matig sallad, potatis gör biffarna mjukare i konsistensen, frukt som inte kan säljas blir en god paj eller kaka till cateringbeställningen.