Nordrest vässar hållbarhetsarbetet med flergångsförpackningar inom take-away

Dela:

Nordrest fortsätter sitt hållbarhetsarbete med storsatsning på återanvändbara kaffemuggar och matförpackningar. Satsningen är ett samarbete med Tingstad och techföretaget Panter, och rullas initialt ut på 66 Nordrestägda restauranger och caféer i de större städerna i Sverige.

Bakgrunden är en ny lag som fastställer att restauranger och caféer som säljer fler än 150 enheter engångsförpackningar i snitt per dag ska kunna erbjuda en återanvändbar flergångsförpackning som alternativ. Denna nya lag välkomnas av Nordrest och partners Tingstad och Panter vars gemensamma mål är att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk.

Återanvändning som ny standard
Tingstad och techpartnern Panter erbjuder tillsammans ett komplett rotationssystem med återanvändbara muggar och matförpackningar – ett gratis alternativ för gästen så länge de returneras inom en vecka. Med en enkel app scannas produkten vid köp och kan återlämnas på valfritt serveringsställe som är anslutet till Panter.

– Introduktionen av flergångsförpackningar visar att vi som företag tar vårt ansvar för miljön, säger Jesper Fahlén, Affärschef på Nordrest. Dessutom lanseras nu flergångsförpackningar och Panters lösning hos många aktörer i branschen vilket också gör det smidigt för kunden att välja ett miljövänligare alternativ.

Flergångsmuggen ger upp till 500 gånger påtår
– Vi är väldigt stolta över att Nordrest väljer att gå med oss. Det är dags att gå från engångstänk till långsiktiga lösningar. Flergångsförpackningar är det första steget mot en sådan vision. Med take-away i återanvändbara förpackningar sänker vi klimatutsläppen och minskar nedskräpningen. Redan efter 20 användningar är t.ex kaffemuggen klimatpositiv och den kan användas upp till 500 gånger, säger Clara Lidberg, VD på Panter. 

Sverige behöver ett tryggt och framgångsrikt system för återanvändbara förpackningar och nu samlas ledande aktörer för att aktivt bidra i utformningen av hur ett sådant system ska fungera i full skala. Tillsammans med branschen har vi nu en lösning som vi kommer fortsätta utveckla i interaktion med konsumenter, avslutar Clara Lidberg och Jesper Fahlén. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madeleine Fall, HR & Hållbarhet
E-post: madeleine.fall@nordrest.se
Tel: 08-6270060

Dela artikel:

Skicka feedback

Här kan ni skicka feedback kring er restaurangupplevelse, ris som ros! Vårt mål varje dag är att erbjuda dig en schysst måltidsupplevelse!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Kontakta oss

Delaktighet, öppenhet och transparens är frågor som ligger oss varmt om hjärtat. Särskilt när det gäller hållbarhet. Hör gärna av er med synpunkter och åsikter kring hur vi kan bli ännu bättre i vårt hållbarhetsarbete.

Beställ cateringmeny

Beställ catering till din verksamhet genom att fylla i uppgifterna i formuläret nedan.