Visselblåsartjänst – Om du upplever något som strider mot våra värderingar

Uppmärksamma Nordrest vid eventuella aktiviteter som strider mot lagar, uppförandekoder, policys och riktlinjer. Det kan gälla i den egna verksamheten eller någon av våra leverantörer i värdekedjan som verkar på ett sätt som inte går i linje med vad som är rätt.

Vem som helst, inom och utanför Nordrest, som fått kännedom om eller misstänker någon sådan aktivitet ombeds rapportera detta. Utöver lagar, kollektivavtal och andra föreskrifter har Nordrest en uppförandekod, policys, värderingar och affärsprinciper som styr hur vi som företag ska agera i de flesta situationer. Vår förhoppning är att alla följer detta, men vi hoppas att alla hjälps åt att meddela om man uppmärksammar något som strider mot de riktlinjer som finns.

Rapporteringsordning externt

  1. Använd länk till Nordrest visselblåsartjänst tillgänglig på Nordrest hemsida.

Rapporteringsordning internt

  1. Prata först och främst med din närmaste chef, eller i vissa fall chefens chef.
  2. Använd dig i annat fall av vår Visselblåsartjänst. Den är tillgänglig i &frankly för dig som är upplagd som användare. Länk finns också på Skafferiet och Nordrest hemsida.

Observera att rapportering om missförhållanden i den fysiska eller sociala arbetsmiljön sker enligt rutin i arbetsmiljöhandboken, dvs. i första hand till närmaste chef, i andra hand till chefens chef och i tredje hand till HR. Visselblåsartjänsten är inte en rapporteringskanal i dessa fall. 

Hur går det till?

  • Du skickar en rapport via länken till vår visselblåsartjänst på hemsidan, Skafferiet eller direkt i &frankly för de som har användarkonto.
  • Du skriver ämne och väljer bland förinställda kategorier. Hittar du inget som passar väljer du ”annat”.
  • Du skriver i e-post eller mobilnummer om du vill få notiser om återkoppling. Observera att den som tar emot ärendet inte kan se dina uppgifter! Du kan också välja att utelämna e-post och mobilnummer. Var då noga med att spara ditt ärendenummer, för att kunna se om du fått återkoppling på din fråga.
  • Ärenden som rapporteras in utreds och en åtgärdsplan tas fram. VD och HR tar del av rapporten.

 

Skydd för visselblåsare

  • Nordrest har åtagit sig att skydda individer som rapporterar överträdelser av företagets uppförandekod eller andra missförhållanden genom sin visselblåsartjänst. Den som anmäler ett klagomål genom Nordrests visselblåsartjänst ska inte utsättas för repressalier, trakasserier, hot eller negativa konsekvenser, antingen direkt eller indirekt.
  • Nordrest garanterar att alla anmälningar i visselblåsartjänsten kommer att hanteras konfidentiellt och att den rapporterandes identitet kommer att skyddas i största möjliga utsträckning.
  • Om en anställd, leverantör eller någon annan part upplever repressalier till följd av visselblåsning, kommer Nordrest att vidta lämpliga åtgärder för att
    undersöka och ta itu med situationen, inklusive disciplinära åtgärder mot den ansvariga parten.
  • Nordrest uppmuntrar alla intressenter att rapportera eventuella överträdelser utan rädsla och försäkrar att inga negativa konsekvenser kommer att åläggas dem
    som agerar i god tro.
  • Nordrest betraktar varje form av repressalier som ett allvarligt brott mot företagets värderingar och policyer och kommer att hantera sådana fall med högsta prioritet
 
 

Skicka feedback

Här kan ni skicka feedback kring er restaurangupplevelse, ris som ros! Vårt mål varje dag är att erbjuda dig en schysst måltidsupplevelse!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Kontakta oss

Delaktighet, öppenhet och transparens är frågor som ligger oss varmt om hjärtat. Särskilt när det gäller hållbarhet. Hör gärna av er med synpunkter och åsikter kring hur vi kan bli ännu bättre i vårt hållbarhetsarbete.

Beställ cateringmeny

Beställ catering till din verksamhet genom att fylla i uppgifterna i formuläret nedan.