En schysst måltidsupplevelse


Pant på take away ökar i Eskilstuna – MDU ett föredöme

"De flesta som köper kaffe i take away är studenter. Matlådor är det blandat med gäster, allt från personal, studenter på Mälardalens universitet och gäster utifrån", säger Marina Öhrman, enhetschef på Matverket mat och kaffe på Mälardalens universitet.
Foto: Niklas Holm / &Repeat

Eskilstunaborna blir allt bättre på att panta take away-förpackningar och studenterna på MDU är ett föredöme.

Restaurangkoncernen Nordrest driver företagsrestauranger, kaféer och högskolerestauranger runt om i landet. I maj 2022 anslöt de Mälardalens universitets restaurang Verket mat och kaffe till pantsystemet &Repeat och sedan dess har pantandet tagit rejäl fart i Eskilstuna.

- Under maj, juni och augusti pantades det för cirka 65 kronor i månaden och september till december pantades det för cirka 300 kronor per månad, säger Marina Öhrman, enhetschef på Verket mat och kaffe.

Marina Öhrman, enhetschef på Matverket mat och kaffe på Mälardalens universitet.
Foto: Niklas Holm

Hon förklarar att de har ungefär samma kundkrets i restaurangen varje dag.

- Vi har pant på take away-mugg och matlådor. De flesta som köper kaffe i take away är studenter. Matlådor är det blandat med gäster, allt från personal, studenter på Mälardalens universitet och gäster utifrån.

Hittills har Nordrest genom denna återvinning sparat in 38 353 kilo koldioxid, vilket motsvarar besparingar av 10 138 kilo nytt material. Detta kan även jämföras med 153 414 kilometer i en bensindriven bil. Nordrest restauranger utmärker sig med en dubbelt så hög pantgrad än genomsnittet av &Repeats ansluta aktörer i landet.

– Många tycker det är ett bra sätt att värna om miljön och så får de dubbelt upp i creds att handla för, menar Marina Öhrman, och tillägger: – Vi som företag tänker alltid på miljön. I dag gäller det att alla tänker på hur vi sorterar och återvinner så att vi gör så lite klimatpåverkan som möjligt.

Totalt kan &Repeat se att strax över 1 500 produkter har pantats i Eskilstuna kommun.

Mikael Berglin, försäljningschef, affärsutvecklare och medgrundare av &Repeat.
Foto: &Repeat

– Det är inte så höga siffror men vi ser en stark ökning i och med starten på MDU och vi har vuxit under 2022 från cirka 50 pant i månaden till drygt 300, säger Mikael Berglin, försäljningschef, affärsutvecklare och medgrundare av &Repeat.

Han menar att en viktig aspekt till att fortsätta att öka i antal pantade produkter är att etablera pantsystemet på fler restauranger.

– Vi ser om och om igen att i områden där vi har hög densitet av anslutna restauranger, där är också den procentuella pantgraden högre på samtliga restauranger i området.

Matverket mat och kaffe på Mälardalens universitet säljer många take away-förpackningar till studenterna, något som uppmärksammats av pantföretaget &Repeat.
Foto: Niklas Holm

Han berättar att de tyvärr tappat samarbetet med hamburgerkedjan Brödernas, med restaurang i Tuna park i Eskilstuna, nu i januari.

– De var nöjda med samarbetet men i dessa svåra tider för branschen är det många som har fokus på kostnadsbesparingar, menar Mikael Berglin.

Även genom appen Bower kan man panta artiklar som återvinns, vilket tidningen nyligen skrivit om.

Skicka feedback » Jobba med oss »